Bentuk Pemerintahan Persekutuan, Raja Berperlembagaan dan Demokrasi Berparlimen
SEJARAH MALAYSIA STPM
Soalan : Menghuraikan
Bentuk Pemerintahan Persekutuan, Raja Berperlembagaan dan Demokrasi Berparlimen.
SISTEM PEMERINTAHAN
Pengenalan
Sistem Persekutuan adalah satu
daripada tiga sistem kerajaan yang diamalkan oleh kebanyakkan negara di dunia.
Di Malaysia adalah merupakan sebuah negara Persekutuan dan menjadi asas kepada
pembentukan negara Persekutuan bermula dengan penubuhan Negeri-negeri Melayu
Bersekutu pada tahun 1896. Manakala penubuhan Persekutuan Tanah Melayu yang
berada di bawah sistem pemerintahan pada tahun 1948 pula adalah merupakan
gabungan semua negeri di Tanah Melayu. Sistem ini yang menggariskan pembahagian
kuasa antara kerajaan pusat dan kerajaan negeri yang telah menjadikan institusi
beraja baharu yang dibentuk pada tahun 1957. Namun, sistem beraja mutlak telah
diubah menjadi sistem raja berperlembagaan seiring dengan amalan demokrasi yang
dibawa masuk dari luar dan menjadi asas kepada pembentukan kerajaan di
Malaysia. Selain itu, sistem Raja Berperlembagaan juga telah menjadi tunggak
kepada pemerintahan negara sejak merdeka sebelum beralih kepada sistem
Demokrasi Berparlimen dan pilihan raya.
Persekutuan
Persekutuan adalah merupakan
penggabungan antara beberapa buah negeri yang mempunyai sebuah Kerajaan
Persekutuan serta beberapa buah Kerajaan Negeri. Kedua-dua kerajaan ini
menjalankan tugas yang diperuntukkan di dalam Perlembagaan Malaysia. Kerajaan
Persekutuan tidak mempunyai kuasa mutlak tetapi mempunyai kuasa sepenuhnya
terhadap hal ehwal luar negara dan hal-hal umum dan dalam setiap peringkat
kerajaan itu mempunyai kuasa autonominya yang tersendiri di dalam bidang
perundangan yang tertentu. Manakala Kerajaan Negeri pula mempunyai kuasa
sepenuhnya di dalam hal ehwal negeri dan negara Persekutuan pula mengamalkan
pengagihan kuasa dalam pentadbiran.
l Urutan Perkembangan Sistem
Persekutuan di Malaysia
Malaysia adalah merupakan
sebuah negara Persekutuan yang mempunyai institusi beraja di mana British telah
mengiktiraf kedudukan Raja-raja Melayu sebagai pemerintah berdaulat serta
penyatuan negeri-negeri Melayu di bawah satu bentuk pemerintaan yang bercorak
Persekutuan. Usaha pertama untuk menyatukan negeri-negeri Melayu bermula pada
tahun 1896 di mana tertubuhnya Negeri-negeri Melayu Bersekutu yang melibatkan 4
buah negeri iaitu Perak, Selangor, Negeri Sembilan dan Pahang.
Pada tahun 1909, negeri-negeri
di utara Tanah Melayu yang terdiri daripad aKedah, Perlis, Kelantan dan
Terengganu telah diserahkan kepada British oleh Siam melalui Perjanjian
Bangkok. Kemudian, negeri-negeri ini telah disatukan di bawah satu pentadbiran
yang dkenali sebagai Negeri-negeri Melayu Tidak Bersekutu. Manakala bagi negeri
Johor yang satu-satunya negeri yang bebas daripada penguasaan British telah
menyertai gabungan Negeri-negeri Melayu Tidak Bersekutu pada tahun 1914.
Sebelum itu, Pulau Pinang,
Melaka dan Singapura secara langsung ditadbir sebagai tanah jajahan British
digabungkan di bawah satu sistem pentadbiran yang dikenali sebagai
Negeri-negeri Selat pada tahun 1826. Namun, selepas Perang Dunia Kedua, British
telah mencadangkan untuk menggabungkan semua negeri di Tanah Melayu kecuali
Singapura di bawah sebuah kerajaan kesatuan iaitu Malayan Union, tetapi
cadangan tersebut telah dibatalkan akibat daripada bantahan hebat daripada
kalangan orang-orang Melayu. Kemudian, Persekutuan Tanah Melayu telah
ditubuhkan pada 1 Februari 1948 bagi menggantikan Malayan Union dan dikekalkan
sehingga Tanah Melayu mencapai kemerdekaan pada 31 Ogos 1957.
Seterusnya, penubuhan Malaysia
pada 16 September 1963, keanggotaan negeri-negeri dalam Persekutuan telah
diperluaskan dengan kemasukkan Sabah, Sarawak dan Singapura tetapi pada 9 Ogos
1965, Singapura telah mengambil keputusan untuk keluar dari Malaysia untuk
membentuk sebuah negara yang berasingan.
Di bawah sistem Persekutuan,
kuasa telah dibahagikan kepada dua iaitu kerajaan pusat dan kerajaan negeri
tetapi sebahagian besar kuasa tersebut adalah lebih tertumpu kepada kerajaan
pusat. Kedua-kedua kerajaan ini tidak boleh menjalankan tugas pentadbiran
secara bersendirian kepara kedua-duanya saling berkaitan dan haruslah mempunyai
pembahagian kuasa yang khusus dalam bidang tertentu serta sentiasa mengadakan
perundingan bagi mencapai sesuatu persetujuan.
Perlembagaan persekutuan telah
memperuntukkan pembahagian kuasa antara kerajaan pusat dan kerajaan negeri
kepada beberpada bidang kuasa seperti kuasa perundangan, kuasa pemerintahan,
hal ehwal kewangan dan hal ehwal tanah. Penggubalan undang-undang bagi seluruh
Persekutuan dan bahagian-bahagiannya adalah mengikut kuasa Parlimen manakala
Dewan Undangan Negeri pula boleh membuat undang-undang bagi negeri
masing-masing. Kuasa membuat undang-undang ini dinyatakan dalam Senarai
Persekutuan, Senarai Negeri dan Senarai Bersama.
Perkara-perkara di bawah bidang
kuasa Parlimen adalah termaktub dalam Senarai Persekutuan dan di bawah bidang
kuasa kerajaan pusat manakala Dewan Undangan Negeri pula akan berada di dalam
Senarai Negeri dan di bawah bidang kuasa kerajaan Negeri. Seterusnya, Senarai
Bersama pula merujuk kepada bidang kuasa yang melibatkan hubungan kerjasama
antara kerajan pusat dengan kerajaan negeri.
Kandungan Perlembagaan
Persekutuan
- Perlembagaan adalah undang-undang dasar sesebuah negara
- Dokumen rasmi yang mengandungi segala peraturan dan prinsip sebagai panduan kerajaan untuk melaksanakan kuasanya dan mentadbir negara.
- Setiap negara yang merdeka dan berdaulat perlu mempunyai perlembagaannya sendiri.
- Terdapat 2 jenis perlembagaan iaitu
- Perlembagaan Persekutuan digubal oleh Suruhanjaya Reid (Suruhanjaya Perlembagaan Komanwel) yang ditubuhkan pada Mac 1956.
- Suruhanjaya ini diketuai oleh Lord Reiddan dianggotai oleh Sir Ivor Jennings (Britain), Sir William McKell (Australia), Hakim B. Malik (India) dan Hakim Abdul Hamid (Pakistan).
- Perlembagaan Persekutuan yang dikuatkuasakan pada 27 Ogos 1957 mengandungi 183 Perkara dalam 15 Bahagian.
- Perlembagaan Persekutuan adalah undang-undang tertinggi negara dan menjadi asas pembentukan undang-undang yang telah atau bakal digubal.
- Perkara 4(1) Perlembagaan Persekutuan menyatakan bahawa semua undang-undang yang bercanggah dengannya adalah tidak sah dan terbatal.
- Ketinggian Perlembagaan memudahkan urusan pentadbiran tanpa perlu bersaing dengan pihak lain.
- Parlimen di Malaysiamemperoleh kuasanya daripada Perlembagaan tetapi terhad seperti yang diperuntukkan dalam Perkara 74 Perlembagaan Persekutuan.
- Mahkamah berkuasa membatalkan undang-undang yang bercanggah dengan Perlembagaan seperti yang termaktub dalam perkara 121.
- Yang di-Pertuan Agong tertakluk kepada peruntukan dalam Perkara 40 Perlembagaan Persekutuan.
- Menjamin kestabilan sesebuah negara dengan menetukan rangka dan bentuk pentadbirannya.
- Membantu dalam menjamin kecekapan, kejujuran, ketelusan dan keadilan dalam pemerintahan dan pentadbiran sesebuah kerajaan
- Menjamin taat setia rakyat yang tidak berbelah bahagi kepada negara.
- Menjamin kedudukan dan hak istimewa kaum Melayu serta bumiputera di Sabah dan Sarawak tidak dipersoalkan.
- Menjamin kerjasama kesepakatan, keadilan dan kepentingan bersama antara kerajaan Persekutuan dengan Kerajaan Negeri.
- Menjamin hak asasi dan kebebasan rakyat di negara ini.
- Perlembagaan bertulis
- Perlembagaan tidak bertulis
Konsep Ketinggian Perlembagaan
Kepentingan Perlembagaan
Persekutuan
RAJA
BERPERLEMBAGAAN
Di Malaysia, system raja bereprlembagaan wujud sejak
Negara mencapai kemerdekaan pada tahun 1957. Sistem pemerintahan ini
mengekalkan raja sebagai pemerintah tertinggi Negara dan negeri. Ketua Negara
Malaysia ialah Yang Dipertuan Agong manakala yang diepertua negeri ialah
raja-raja negeri yang beraja dan Yang Dipertua Negeri di Melaka, Pulau Pinang,
Sabah dan Sarawak.
Konsep Raja
Berperlembagaan
Raja berperlembagaan adalah sistem beraja mengikut
perlembagaan. Yang Dipertuan Agong sesebuah negeri bertindak mengikut nasihat
Majlis Mesyuarat Kerajaan Negeri (Exco). Yang Dipertuan Agong pula ialah ketua
Negara manakala perdana menteri sebagai ketua kerajaan. Di peringkat negeri
pula, raja ialah ketua negeri manakala Menteri Besar atau ketua menteri sebagai
ketua kerajaan.
Kuasa
Perundangan
Yang Dipertuan Agong merupakan salah satu komponen
parlimen yang mempunyai kuasa memanggil, menangguh, dan memebubarkan Parlimen.
Selain itu, Agong juga memperkenankan rang undang-undang yang telah diluluskan
oleh Parlimen dalam tempoh 30 hari sebelum sesuatu rang undang-undang boleh
diwartakan sebagai undang-undang. Agong juga mempunyai kuasa melantik
Setiausaha Dewan Negara dan Dewan Negeri. Baginda tidak mempunyai kuasa dan
pengaruh yang kuat dalam pemerintahan atau parlimen. Walaupun baginda
sebahagian daripada parlimen, tetapi kuasa baginda terbatas dan bersidang
bersama parlimen.
Kuasa budi
bicara
Yang dipertuan Agong juga berkuasa melantik Perdana
menteri dengan budi bicara baginda sendiri. Baginda juga berhal menolak atau menerima
permintaan Perdana Menteri supaya memebubarkan Parlimen. Malah baginda juga
berkuasa menitahkan Majlis raja-raja melayu mengadakan mesyuarat bagi memebincangkan keistimewaan,
kedudukan, kehormatan, kemuliaan, dan kebesaran raja-raja Melayu.
Kuasa dalam
bidang Eksekutif
Mengikut perlembagaaan persekutuan perkara 39 dan 40,
kuasa eksekutif terletak pada Yang Dipertuan Agong. Dalam bidang ini, baginda
berhak melantik Pengerusi dan tiga ahli suruhanjaya Pilihan Raya, ahli
Perkhidmatan Kehakiman, Pengerusi, dan Timbalan Pengerusi Suruhanjaya
Perkhidmaan Awam. Baginda juga mempunyai kuasa melantik Peguam Negara dan Ketua
Audit Negara bagi Persekutuan dan Yang Dipetuan Negeri (Pulau Pinang, Melaka,
Sabah dan Sarawak).
Kuasa dalam
bidang kehakiman
Dalam bidang kehakiman baginda berkuasa mengampunkan
dan menangguhkan sesuatu hukuman terhadap kesalahan yang dibicarakan oleh
Makhamah Tentera. Melantik Ketua Hakim Negara dan hakim-hakim di makhamah
Persekutuan, Makhamah Rayuan, dan Makhamah Tinggi setelah nasihat perdana
menteri dan rundingan dengan majlis raja-raja melayu.
Kuasa-kuasa
lain
Yang Dipertuan Agong merupakan ketua Negara dan
menjadi Ketua Tertinggi Angkatan Bersenjata yang bertanggungjawab menjaga dan
memelihara kedudukan dan hak istimewa arang melayu. Baginda juga menjadi ketua
agama islam bagi neger baginda sendiri dan bagi negeri-negeri yang tidak
mempunyai raja-raja seperti Pulau Pinang, Melaka, Sabah, dan Sarawak. Malah baginda juga berkuasa
mengisytiharkan Undang-undang Darurat di
bawah Undang-undang X’’ jika didapati keselamatan Negara terancam.
Pemilihan
Yang Dipertuan Agong
Sebelum merdeka, terdapat Sembilan orang raja-raja
melayu yang berkuasa ke atas negeri masing-masing. Namun setelah merdeka,
institusi Yang Dipertuan Agong diwujudkan. Seorang daripada Sembilan orang
raja-raja melayu dipilih bagi setiap lima tahun untuk memegang jawatan
tersebut.
Majlis
raja-raja melayu
Majlis raja-raja dibentuk pada tahun 1948 dengan
wujudnya Persekutuan Tanah Melayu. Majlis ini telah dikanunkan mengikut Perkara
38 Perlembagaan apabila Negara mencapai kemerdekaan. Mengikut Jadual kelima
Perlembagaan tugas majlis raja-raja adalah seperti memilih atau memecat Yang
Dipertuan Agong dan Timbalan YDPA bagi persekutuan mengikut peruntukan dalam
jadual ketiga, mmenyelaraskan soal agama islam di seluruh Negara, dan melantik
anggota-anggota makhamah khas di bawah Fasal (1) Perkara 182. Dalam majlis ini
juga turut dibincangkan tentang persetujuan sebarang undang-undang atau pindaan
terhadap undang-undang atau perlembagaan seperti bahasa kebangsaan,
kewarganegaraan, keistimewaan parlimen kepentingan sah kaum lain, kedudukan
istimewa orang melayu da bumiputera di Sarawak dan sabah, dan mengampunkan,
meringankan, atau menggantung hukuman yang dikenan terhadap Yang di-Pertuan
Agong atau raja oleh Makhamah Khas (Raja-raja).
Keahlian
majlis raja-raja
Semua raja-raja dan Yang Dipertuan Negeri menjadi ahli
Majlis Raja-raja. Kehadiran bagi semua raja-raja dalam Majlis raja-raja juga
adalah wajib dan jika tidak hadir wakil haruslah mewakilinya mengikut
peruntukan undang-undang negeri bagi negeri berkenaan. Dalam majlis ini YDPA
bukan lah seorang ahli namun baginda akan menghadiri mesyuarat pada hari kedua
sebagai Ketua Negara yang diiringi oleh Perdana Menteri. Baginda juga turut
hadir dalam majlis raja-raja apabila mesyuarat mempertimbangkan hal-hal seperti
agama islam, adat istiadat, dan hal yang berkaitan denga keistimewaan,
kedudukan, kemuliaan, dan kebesaran raja-raja.
Kuasa raja
negeri
Sultan ialah ketua Negeri bagi negeri-negeri yang
mengamalkan institusi beraja kecuali di negeri Sembilan, ketua negerinya ialah
Yang Dipertuan Besar. Raja dan sultan dipilih berdasarkan system pewarisan
takhta kerajaan yang diamalkan oleh negeri berkenaan manakala Yang Dipertuan Negeri dipilih mengikut
perlembagaan negeri. Raja negeri menjalankan tugas seperti melantik seorang
Menteri Besar, menangguhkan pembubaran DUN serta membuat permintaan bagi
mesyuarat Majlis raja-raja, atau Jemaah pemangku raja, membuat permintaan bagi mesyuarat
Majlis Raja-raja, upacara agama atau adat istiadat, ketua agama bagi negeri
baginda sendiri, menganugerahkan darjah kebesaran dan pangkat negeri, serta
mengawal selia balai diraja dan istana mengikut Perkara 2, Jadual Kelapan
Perlembagaan.
DEMOKRASI
BERPARLIMEN
Malaysia mengamalkan Sistem Demokrasi Berparlimen di
bawah pentadbiran Raja Berlembagaan dengan Yang Dipertuan Agong sebagai Ketua
Negara. Perlembagaan negara digubal dengan syarat-syarat tertentu. Salah satu
syarat sistem Demokrasi Berparlimen ialah doktrin pengasingan kuasa, iaitu
pembahagian kuasa kerajaan kepada tiga cabang pemerintahan, iaitu Badan
Perundangan (Legislatif), Badan Pelaksana (Eksekutif), dan Badan Kehakiman
(Judisiari). Yang Dipertuan Agong sebagai Ketua Negara mempunyai kuasa
tertinggi dalam Badan Perundangan, Badan Pelaksana, dan Badan Kehakiman.
A. BADAN
PERUNDANGAN (LEGISLATIF)
Badan Perundangan merujuk kepada Parlimen dan Dewan
Undangan Negeri. Badan ini berfungsi menggubal,
meminda, dan meluluskan undang-undang. Parlimen Persekutuan terdiri
daripada Yang Dipertuan Agong, Dewan Negara, dan Dewan Rakyat. Parlimen
Persekutuan merupakan badan perundangan
yang tertinggi di Malaysia. Parlimen berlangsung selama lima tahun, dari tarikh
mesyuarat pertamanya selepas pilihan raya umum melainkan Parlimen dibubarkan
terlebih dahulu. Parlimen dengan sendirinya terbubar pada penghujung tempoh
lima tahun dan dalam masa 60 hari dari tarikh pembubaran Parlimen, pilihan raya
umum mesti diadakan. Parlimen mesti dipanggil bermesyuarat pada suatu tarikh
tidak lewat daripada 120 hari dari tarikh Parlimen dibubarkan.
Yang
Di-Pertuan Agong
Dalam Perlembagaan Persekutuan dalam Perkara 55,
memperuntukkan bahawa hanya Yang Di-Pertuan Agong sahaja yang boleh memanggil Parlimen untuk bersidang atau
menangguhkan penggal Parlimen mengikut Perlembagaan Persekutuan. Baginda
juga boleh membubarkan Parlimen mengikut budi bicara baginda. Selain itu,
baginda mempunyai kuasa memperkenankan
rang undang-undang sebelum menjadi undang-undang. Apabila rang undang-undang
telah diluluskan oleh Dewan Negara dan Dewan Rakyat, maka rang undang-undang
itu sebenarnya telah sah dan hanya memerlukan cop mohor daripada Yang
Di-Pertuan Agong atas nasihat Perdana Menteri.
Selain tugas utama tersebut, Yang Dipertuan Agong juga memperkenankan
pindaan akta lama, pindaan Perlembagaan, dan rang undang-undang kewangan.
Dewan Negara
Dewan Negara merupakan dewan tertinggi dalam sistem
pemerintahan negara. Setiap ahli Dewan Negara digelar Senator yang diwakili
setiap negeri dan dilantik tanpa melalui pilihan raya. Dewan Negara terdiri
daripada 70 orang ahli. 44 orang ahli dilantik oleh Yang Dipertuan Agong
termasuk dua orang ahli mewakili Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur, satu ahli
mewakili Wilayah Persekutuan Labuan dan Wilayah Persekutuan Putrajaya. 26 orang
ahli selebihnya dipilih 13 Dewan Undangan Negeri di mana setiap negeri diwakil
oleh 2 orang ahli.
Dewan Negara mempunyai bidang kuasa dalam membahaskan hal rakyat, membincangkan
dasar-dasar kerajaan, dan membahaskan dan menangguhkan atau meluluskan rang
undang-undang, pindaan, akta, atau pindaan Perlembagaan. Namun begitu,
Dewan Negara tidak mempunyai kuasa untuk menolak rang undang-undang yang
diluluskan oleh Dewan Rakyat tetapi hanya boleh menangguhkan rang undang-undang
kewangan selama 30 hari dan tidak berkuasa untuk melakukan apa-apa pindaan.
Bagi rang undang-undang yang lain, Dewan Negara boleh menangguhkannya selama
setahun.
Dewan Rakyat
Dewan Rakyat merupakan dewan terpenting kerana ahlinya dipilih oleh rakyat melalui pilihan
raya umum. Terdiri daripada 222 orang ahli yang mewakili semua kawasan
pilihan raya di seluruh negeri.
- Ahlinya dikenali sebagai ahli Parlimen/Wakil Rakyat
- Memegang jawatan selama 5 tahun
- Boleh terdiri daripada ahli politik atau ahli bebas, iaitu bukan dari mana-mana parti politik.
- Tidak boleh menganggotai Dewan Negara pada masa yang sama tetapi boleh menjadi ahli Dewan Undangan Negeri pada masa yang sama.
Dewan Rakyat mempunyai bidang kuasa dalam membahaskan hal dan masalah rakyat,
membahaskan dasar-dasar kerajaan, mempunyai kuasa pemutus dalam rang
undang-undang kewangan iaitu peruntukan yang berkaitan dengan hal kewangan dan
cukai, menggubal dan meluluskan undang-undang Persekutuan, dan proses
meluluskan undang-undang.
B. BADAN
PELAKSANA (EKSEKUTIF)
Badan Eksekutif merupakan kumpulan yang memberi dan
menerima arahan. Ketua Eksekutif dilaksanakan oleh kabinet yang diketuai oleh Perdana Menteri atas nama
Yang Dipertuan Agong. Kabinet terdiri daripada menteri-menteri yang dilantik
oleh Yang Dipertuan Agong atas nasihat Perdana Menteri.
Kabinet merupakan badan pembentukan dasar negara yang
tertinggi. Keanggotaan Kabinet terdiri daripada ahli Dewan Negara dan Dewan
Rakyat. Kabinet juga mempunyai Jawatankuasa Tetap dan Jawatankuasa Khas.
Kabinet akan mengadakan mesyuarat setiap minggu bagi membincangkan hal-hal
semasa. Semua menteri dalam Kabinet mempunyai tanggungjawab bersama kepada
Parlimen, iaitu mempunyai tanggungjawab secara kolektif ke atas segala
keputusan yang dibuat dalam Parlimen.
Perdana Menteri bertanggungjawab memimpin kerajaan dan menjalankan pentadbiran dengan
licin dan teratur. Timbalan Perdana Menteri akan melaksanakan tugas-tugas
Perdana Menteri semasa beliau ke luar negara, bercuti, atau sakit. Antara
tugas-tugas Perdana Menteri:
- Bertanggungjawab atas pentadbiran negara dan memastikan agar segala pentadbiran dijalankan dengan lancar.
- Menjadi wakil rasmi rakyat Malaysia dalam hal-hal antarabangsa
- Merupakan Ketua Penasihat kepada Yang Dipertuan Agong
- Mempunyai jabatan sendiri yang dikenali sebagai Jabatan Perdana Menteri yang menguruskan tugas pada peringkat Persekutuan sahaja seperti:
- Menguruskan kerja-kerja
Majlis Tertinggi seperti Majlis Tindakan Negara, Majlis Keselamatan Negara,
Majlis Perancangan Negara, dan Majlis Ekonomi Negara.
Manakala menteri pula akan mengetuai kementerian.
Menteri yang tidak mengetuai mana-mana kementerian dipanggil Menteri Tidak
Berportfolio. Menteri akan dibantu oleh Timbalan Menteri dan Setiausaha
Parlimen atau Setiausaha Menteri.
Kumpulan eksekutif yang melaksanakan tugas terdiri
daripada:
Pegawai
Perkhidmatan Awam
-
Wakil Rakyat yang dipilih
melalui pilihan raya menjadi kumpulan eksekutif yang menguruskan sesuatu tugas.
Manakala Pegawai Perkhidmatan Awam yang tidak terlibat dalam politik ialah
kumpulan eksekutif yang melaksanakan tugas. Perkhidmatan Awam diketuai oleh
Ketua Setiausaha Negara (KSN).
-
Setiap kementerian akan
dibahagikan kepada Jabatan atau Bahagian yang diketuai oleh Ketua Pengarah
-
Badan berkanun dan agensi
kerajaan ialah agensi awam yang ditubuhkan oleh Parlimen untuk tujuan tertentu
dan bertanggungjawab kepada seseorang menteri. Agensi ini diletakkan di bawah
kementerian.
Polis
Diraja Malaysia (PDRM)
-
PDRM berada di bawah
perintah kerajaan. Tugas PDRM ialah memastikan rakyat mematuhi undang-undang
dan mengesan penjenayah dan kegiatan subversif.
Angkatan
Bersenjata
- Angkatan tentera
bertanggungjawab mempertahankan kedaulatan negara daripada diceroboh.
- Tediri daripada 3
cawangan, iaitu Tentera Darat Diraja Malaysia, Tentera Laut Diraja Malaysia
(TLDM), dan Tentera Udara Diraja Malaysia.
Tentera dan polis tidak terlibat dalam politik. PDRM
dan ATM mengikut dasar kerajaan melalui Kementerian Dalam Negeri dan
Kementerian Pertahanan. Pelantikan dan kenaikan pangkat kakitangan kerajaan
dikendalikan oleh Suruhanjaya Perkhidmatan. Ahli Suruhanjaya Perkhidmatan
dilantik oleh Yang Dipertuan Agong.
C. BADAN
KEHAKIMAN (JUDISIARI)
Fungsi utama badan kehakiman adalah untuk menjamin keadilan. Selain itu, badan
kehakiman juga berperanan dalam mentafsirkan
perlembagaan, mengisytiharkan undang-undang sebagai tidak sah dan mentafsirkan
undang-undang bertulis. Yang Dipertuan Agong bertanggungjawab melantik,
menaikkan pangkat, atau melucutkan jawatan seorang hakim. Ketua Hakim Negara
mengetuai kehakiman negara dan Suruhanjaya Perkhidmatan Kehakiman yang
menguruskan urusan kehakiman. Hakim tidak boleh terlibat dengan kegiatan politik
dan dilindungi daripada pengaruh politik oleh perlembagaan.
Comments
Post a Comment