Faktor-faktor Kemunculan Nasionalisme pada abad ke-20
SEJARAH MALAYSIA STPM
Soalan : Membincangkan
Faktor-Faktor Kemunculan Nasionalisme Pada Abad Ke-20.
Pendahuluan
Nasionalisme
bermaksud perasaan cinta akan bangsa dan Negara sendiri yang mendalam.
Nasionalisme juga bermaksud pergerakan untuk mencapai kebebasan ekonomi dan politik
daripada kuasa asing. Semangat nasionalisme ini wujud hasil daripada keinginan
untuk menebus maruah bangsa dan Negara seterusnya membentuk masa depan sesebuah
Negara dan bangsa. Pada tahun 1900 sehingga tahun 1941, terdapat beberapa
faktor yang menyumbang kepada kemunculan semangat nasionalisme. Antaranya
faktor agama, bahasa dan kesusasteraan, akhbar dan majalah, pengaruh
pendidikan, pengaruh golongan intelektual dan pengaruh luar.
A. Faktor agama
Faktor
agama memainkan peranan penting menyatukan orang melayu terutama pada peringkat
awal kesadaran kebangsaan di tanah melayu. Golongan berpendidikan arab yag
mendapat pendidikan dari Universiti Al-Azhar di Kaherah, Mesir memainkan
peranan penting dalam gerakan pemulihan dalam kalangan masyarakat melayu.
Penuntut- penuntut melayu yang terpengaruh Shyeik Muhammad Tahir bin
Jalaluddin, Syed Syeik Ahmad Al-Hadi, Haji Abbas Muhammad Taha, dan Syeik Mohd
Salim Al-Khail.
Apabila kembali ke Tanah Melayu mereka
memulakan satu usaha yang menyeru agar masyarakat islam kembali kepada ajaran
islam yang sebena, iaitu berasaskan Al-quran dan Hadis. Golongan ini lebih
dikenali sebagai Kaum Muda. Kaum Muda mendakwa kemunduran orang melayu adalah
kerana mereka tidak mengamalkan ajaran islam yag sebenar dan telah
mencampuradukkan antara agama dan adat.
Kaum
Muda telah menerbitkan Majalah Al-Imam yag bermaksud ‘Pemimpin’ supaya dapat
memainkan peranan menyedarkan orang melayu dengan memberi bimbingan dan tunjuk
ajar kepada mereka.
B. Akhbar dan majalah
Sepanjang
tahun 1930-an hingga tahun 1940-an terdapat lebih kurang 80 buah akhbar dan
majalah yang diterbitkan seperti Majlis, Warta Malaya, Utusan Melayu, Warta
Negara, Majalah Guru, dan Al-Imam. Akhbar dan majalah ketika itu memainkan
peranan penting dalam menyalurkan penadapat, memberi ilmu pengetahuan, dan
menyampaikan mesej kepada orang Melayu. Akhbar dan majalah dijadikan sebagai
medan perbahasan bagi membincangkan masalah orang melayu, menyebarkan idea
nasionalisme dan menyatukan orang melay. Tokoh-tokoh wartawan seperti Ishak
Haji Muhammad Ahmad Boestaman, dan Dr. Burhanuddin Al-Helmi.
C. Peranan Bahasa
dan Kesusasteraan
Golongan
nasionalis di Tanah Melayu menggunakan bahasa dan kesusasteraan seperti cerpen,
novel, puisi dan syair untuk memperjuangkan nasib orang Melayu selain dijadikan
hiburan. Melalui kesusasteraan, penulis berusaha untuk menyedarkan masyarakat
Melayu tentang kemunduran dan membangkitkan kesedaran untuk memajukan diri dan
bersatu padu.
Syed
Syeik al-Hadi dalam novelnya yang terkenal iaitu Hikayat Faridah Hanum telah
menerapkan nilai-nilai tentang memperjuangkan kebebasan wanita dan diberi hak
yang sama dengan kaum lelaki terutama dalam bidang pendidikan.
Dalam
cerpen Ishak Haji Muhammad iaitu Rumah Besar Tiang Seribu telah mempamerkan
sikap yang lebih jelas dan berani menentang pihak penjajah. Selain itu, sikap
anti-penjajahan Ishak Haji Muhammad juga dapat dilihat dalam novel sindirannya
atau dikenali sebagai satira politik yang berjudul Putera Gunung Tahan (1937).
Beliau telah menceritakan tentang kelemahan pemimpin Melayu tradisional dan
ketidakjujuran British dalam dasar pemerintahan di Negeri-negeri Melayu. Novel
ini secara inplisit mengecam pihak British yang menggunakan penguasaan politik
untuk mengeksploitasikan ekonomi Tanah Melayu dan mengutuk pihak British kerana
tidak jujur dalam menjalankan dasar penjajahan.
Sebelum
Perang Dunia Kedua, banyak puisi yang bertemakan semangat kebangsaan dihasilkan
dan disiarkan dalam akhbar dan majalah. Puisi-puisi ini bertujuan untuk
menyuburkan perasaan cinta akan bangsa dan negara, menyeru merebut peluang
ekonomi, dan mempertahankan maruah bangsa. Antara puisi ialah Tenaga Kaum
Ku,Rayuan Bangsa Mu, Mempertahankan Hak Kita, dan Perwira Melayu yang ditulis
oleh Harun Aminurrashid.
Melalui
penulisan novel dan cerpen, kesedaran kebangsaan dapat disampaikan dalam
kalangan masyarakat dengan lebih berkesan. Karya-karya sastera yang bertemakan
semangat perjuangan , nasib bangsa, dan semangat cinta akan tanah air telah
menimbulkan kesedaran dalam kalangan orang melayu. Oleh itu, Golongan guru,
penulis, dan wartawan menjadikan karya kreatif ini sebagai saluran untuk
menyuarakan perjuangan orang Melayu.
D. Peranan Pendidikan
Perkembangan
pendidikan telah melahirkan golongan intelektual yang memainkan peranan penting
dalam membangkitkan gerakan nasionalisme Melayu di Tanah Melayu pada awal abad
ke-20.
a.
Sistem pendidikan agama
Merupakan
sistem pendidikan masyarakat Melayu yang terpenting dan lebih dikenali sebagai
sistem pondok dimana pondok dijadikan sebagai pusat pendidikan dalam kalangan
masyarakat Melayu. Selepas tamat pengajian di pondok, orang Melayu akan
melanjutkan pendidikan ke Timur Tengah, sama ada di Makkah atau di Mesir.
Antara tokoh nasionalis dalam sistem pendidikan ini ialah Syeikh Muhammad Tahir
Jalaluddin, Syed Syeikh al-Hadi, dan Haji Abbas Muhammad Taha. Semasa di Timur
Tengah, mereka dipengaruhi oleh Gerakan Reformis Islam yang dianjurkan oleh
Syeikh Muhammad Abduh iaitu pensyarah di
Universiti Al-Azhar. Apabila mereka kembali ke Tanah Melayu, mereka ingin
melihat pemulihan dalam agama Islam. Perjuangan mereka untuk memajukan
masyarakat Islam melalui pemulihan dalam agama Islam disalurkan melalui akhbar
dan majalah seperti Neracha, Idaran Zaman, Pengasuh dan Al-Imam.
b.
Sistem pendidikan Inggeris
Perkembangan
sistem pendidikan Inggeris di Tanah Melayu dan Singapura telah melahirkan
golongan intelektual berpendidikan Inggeris. Golongan ini mendapat pendidikan
di Maktab Melayu Kuala Kangsar. Mereka yang berada di Singapura mendapat
pendidikan inggeris di Raffles Institution. Antara tokoh yang mendapat
pendidikan Inggeris ialah Raja Chulan dan Mohammad Eunos Abdullah. Mohammad
Eunos Abdullah merupakan ahli Majlis Mesyuarat Negeri-Negeri Selat dan Raja
Chulan merupakan ahli Majlis Perundangan Persekutuan. Mereka menggunakan
peluang yang ada dalam sistem pentadbiran dan perundangan untuk menuntut hak
orang Melayu dalam bidang ekonomi, pendidikan, dan pentadbiran.
c.
Sistem pendidikan Melayu
Sekolah
Melayu di Tanah Melayu telah berkembang pada awal abad ke-20. Akibat daripada
perkembangan ini, terdapat kekurangan dalam jumlah tenaga pengajar. Bagi
memenuhi kekurangan ini, pihak British telah menubuhkan Maktab Perguruan Sultan
Idris (MPSI) pada tahun 1922. MPSI menjadi tempat perkumpulan dan pertemuan
golongan intelektual Melayu, pergaulan dan perbincangan sesama mereka telah
membangkitkan kesedaran ingin memajukan dan memperbaiki nasib orang melayu.
Pensyarah-pensyarah di MPSI telah meyemarakkan semangat dan keazaman ini
menyebabkan Mereka sedar tentang
kedudukan masyarakat Melayu yang berada di bawah cengkaman dan penindasan pihak
British di samping terhimpit oleh kaum imigran.
E. Peranan Golongan
Intelektual
Perkembangan
sistem pendidikan telah melahirkan golongan intelektual Melayu yang terdedah
kepada pelbagai idea dan falsafah politik daripada Barat seperti demokrasi,
liberalisme, perlembagaan dan nasionalisme. Hal ini telah mendorong mereka
untuk turut sama berjuang dalam memperbaiki kemunduran orang Melayu. Terdapat
tiga golongan intelektual yang memainkan peranan penting dalam membangkitkan
nasionalisme Melayu. Antaranya adalah golongan intelektual berpendidikan Timur
Tengah, berpendidikan Melayu dan berpendidikan Inggeris. Kebanyakkan golongan
ini terdiri daripada mereka yang mendapat pendidikan sekular Inggeris dan
Melayu.
a.
Golongan Intelektual berpendidikan Timur Tengah
Al-Imam
yang mula-mula meniupkan seruan dakwah Islamiah di Tanah Melayu tidak mungkin
muncul tanpa sokongan serta idea daripada tokoh yang mempelopori Gerakan Islah.
Mereka adalah merupakan golongan intelektual yang melanjutkan pelajaran di
Timur Tengah seperti Syeikh Muhammad Tahir Jalaluddin dan Syeikh Muhammad Salim
Al-Kalali. Perjuangan, peranan dan sumbangan golongan-golongan ini atau
dikenali sebagai Kaum Muda adalah melalui majalah Al-Imam.
Dalam
jilid pertama Al-Imam, Syeikh Muhammad Tahir Jalaluddin telah menyiarkan
rencananya yang pertama iaitu Surat Terbuka Kepada Segala Ulama yang di mana
beliau ingin membangunkan masyarakat Islam yang semakin ketinggalan jauh
daripada bangsa asing. Beliau juga berpendapat bahawa kemunduran yang dialami
oleh masyarakat Melayu adalah bukan disebabkan ketidakupayaan mereka untuk
bersaing dengan kaum asing tetapi adalah disebabkan oleh kelalaian dan kedaifan
umat Islam untuk memahami lebih mengenai ajaran agama Islam dan golongan ini
juga yakin bahawa umat Islam masih boleh diselamatkan jika diberi petunjuk
kepada ajaran agam Islam yang benar.
Syed
Syeikh al-Hadi telah menyuarakan pendapatnya melalui novel Hikayat Faridah
Hanum atau Hikayat Setia Asyik Kepada Maksyhoknya yang mana keinginan muda-mudi
Islam untuk menyesuaikan diri mereka dalam dunia moden dan novel ini juga
membincangkan tentang betapa pentingnya wanita Islam moden diberikan kebebasan
dan hak yang sama seperti kaum lelaki.
Seterusnya,
kaum muda telah menubuhkan beberapa madrasah untuk menyebarkan idea mereka
dengan lebih berkesan dan telah menggesa mewujudkan sistem pendidikan agama
yang lebih liberal dengan memasukkan bahasa Inggeris dan mata pelajaran moden
disamping bahasa Arab.
Idea
mereka ini telah mendapat tentangan daripada Kaum Tua di mana Kaum Tua ini
terdiri daripada ulama dan pegawai agama dan amat berpegang kuat kepada adat
dan agama Islam yang membuatkan mereka tidak menerima idea Islah Kaum Muda.
Kaum Tua telah menerbitkan akhbar Suara Benar dan Lidah Benar bagi menentang
idea Kaum Muda. Perkara yang telah menimbulkan pertelingkahan antara dua kaum
ini hanyalah perkara kecil dan tidak melibatkan perkara yang ada dalam agama
Islam.
Namun
begitu, Gerakan Islah oleh Kaum Muda hanya berkembang di Negeri-negeri Selat
kerana undang-undang telah dikeluarkan di Negeri-negeri Melayu untuk menghalang
kegiatan dakwah Islam tanpa kebenaran sultan dan menghalang sebarang risalah
dan buku-buku daripada Kaum Muda. Pada pertengahan abad ke-20, perjuangan
golongan ini semakin pudar walaupun mereka masih berjuang dan berperanan tetapi
tidak lagi begitu penting. Perjuangan nasionalisme telah diambil alih oleh
golongan intelektual berpendidikan Melayu dan Inggeris.
b.
Golongan Intelektual Berpendidikan Melayu
Golongan
intelektual berpendidikan Melayu adalah bersifat lebih radikal jika
dibandingkan dengan golongan berpendidikan Timur Tengah dan Inggeris. Golongan
ini menyedari bahawa perlunya mereka untuk menyumbang tenaga dan fikiran mereka
untuk membangunkan bangsa Melayu untuk memajukan diri dan menentang penjajahan
British.
Kebanyakan
golongan ini telah lama terdedah dengan soal politik dan perkembangan
nasionalisme di luar negeri dan mereka adalah juga merupakan golongan yang
mendapat lulusan ataupun lepasan daripada Maktab Perguruan Sultan Idris (MPSI).
Golongan ini inginkan penyatuan dengan Indonesia dalam satu gabungan yang
digelar Melayu Raya atau Indonesia Raya.
Ibrahim
Haji Yaacob adalah merupakan bekas pemimpin pelajar di MPSI dan beliau pernah
terlibat dalam dua pertubuhan bercorak politik semasa menuntu di MPSI iaitu
Ikatan Semenanjung-Borneo (1929) dan Ikatan Pemuda Malaya (1930). Setelah
meninggalkan MPSI, beliau telah menubuhkan Belia Malaya (1930) bagi memajukan
taraf hidup orang Melayu dan menentang penjajahan British tetapi pertubuhan ini
tidak kekal lama dan kemudiannya dibubarkan.
Setelah
itu, beliau telah menubuhkan Kesatuan Melayu Muda (KMM) iaitu parti politik
pertama yang berhaluan kiri (1939). KMM ditubuhkan bertujuan untuk meggalakkan
perpaduan dan meningkatkan taraf pendidikan dalam kalangan pemuda Melayu di
seluruh Semenanjung. Perjuangan beliau telah mendapat sokongan nasionalis
Melayu yang lain seperti Ishak Haji Muhammad dan Ahmad Boestamam.
Ishak
Haji Muhammad telah menceburi bidang kewartanan dan bergiat aktif dalam
kegiatan politik dan beliau banyak menyumbang rencana mengenai kehidupan orang
Melayu di pantai Timur dan beliau juga menyeru orang Melayu untuk bersatu pada
dan mengukuhkan semangat nasionalisme. Manakala Ahmad Boestamam juga aktif
dalam kegiatan politik dan turut terlibat bersama ahli-ahli KMM dalam Kesatuan
Rakyat Indonesia Semenanjung (KRIS) yang berjuang untuk kemerdekaan bersama
bagi Tanah Melayu dan Indonesia.
Tokoh
nasionalis berpendidikan Melayu yang lain ialah Harun Aminurrashid dan Abdul
Hadi Hassan. Beliau adalah seorang tokoh pejuang kebangsaan lepasan MPSI dan
beliau meniupkan kesedaran kebangsaan melalui penulisan puisi beliau yang
bertemakan semangat kebangsaan. Antaranya adalah Tenaga Kaumku, Rayuan Bangsa
Mu, Mempertahankan Hak Kita dan Perwira Melayu. Manakala bagi Abdul Hadi
Hassan, belaiu adalah merupakan seorang pensyarah MPSI dan beliau adalah
seorang tokoh yang menanamkan semangat cinta akan bangsa dan negara kepada
pelajar-pelajarnya.
Usaha-usaha
tokoh nasionalis ini telah menimbulkan kesedaran untuk membebaskan Tanah Melayu
daripada penjajahan British. Mereka telah berganding bahu dengan golongan
intelektual berpendidikan agama bagi menyumbang tenaga dan fikiran untuk
memajukan orang Melayu dalam bidang ekonomi dan pendidikan. Mereka juga
mengadakan kerjasama dengan Jepun semasa Perang Dunia Kedua dengan harapan
Jepun dapat membebaskan tanah air mereka daripada penjajahan British.
c.
Golongan Intelektual Berpendidikan Inggeris
Perjuangan
yang dipimpin oleh golongan intelektual berpendidikan Inggeris muncul apabila
orang Melayu bimbang terhadap penguasaan ekonomi mereka oleh bangsa asing.
Kesedaran ini muncul akibat zaman kemelesetan ekonomi dunia, dasar pengagihan
kuasa British (desentralisasi) dan tuntutan memperoleh hak politik atau hak
yang sama oleh orang Cina. Antara golongan intelektual berpendidikan Inggeris
adalah Raja Chulan, Muhammad Eunos bin Abdullah, Dato’ Abdullah Haji Dahan dan
Dato’ Onn bin Jaafar.
Tokoh-tokoh
ini telah menyuarakan masalah-masalah sosial dan ekonomi yang dihadapi oleh
orang Melayu dan mereka juga telah menggesa British untuk memperbaiki keadaan
ekonomi dan membanyakkan peluang orang Melayu untuk menceburi perkhidmatan awam
serta melantik lebih ramai orang Melayu sebagai pegawai dalam jabatan kerajaan.
Penubuhan
Maktab Melayu Kuala Kangsa (MCKK) telah melahirkan ramai cendekiawan bangsa
Melayu yang menjawat jawatan dalam perkhidmatan kerajaan dan ada juga diantara
mereka yang menceburi bidang politik demi memperjuangkan kepentingan orang
Melayu.
Sebagai
langkah ke arah kesedaran ini, Muhammad Eunos bin Abdullah, Tengku Abdul Kadir
dan rakan-rakan yang berpendidikan Inggeris telah menubuhkan Kesatuan Melayu
Singapura (KMS) yang bertujuan untuk memperjuangkan kemajuan dan kepentingan
orang Melayu dalam bidang politik, pentadbiran dan pendidikan serta menjadi
penghubung diantara orang Melayu dengan kerajaan Negeri-negeri Selat.
Ketika
ini juga, orang Cina di negeri-negeri Selat telah menuntut hak yang sama dengan
orang Melayu dan keadaan ini telah membimbangkan mereka. Demi menjaga
kepentingan mereka di negeri masing-masing, Cawangan KMS telah ditubuhkan di
Melaka dan Pulau Pinang. Golongan intelektual bangsawan Melayu dan pegawai
tinggi kerajaan juga telah menubuhkan persatuan-persatuan Melayu pada peringkat
negeri ( Persatuan Melayu Pahang dan Persatuan Melayu Kelantan).
Persatuan
negeri telah ditubuhkan di Negeri-negeri Melayu Bersekutu seperti di Perak,
Selangor, Negeri Sembilan dan Pahang. Objektif utama penubuhan ini adalah untuk
menggabungkan tenaga intelektual Melayu bagi membincangkan nesib orang Melayu
soal ekonomi, pendidikan, dan perkhidmatan kerajaan.
F. Pengaruh Luar
1.
Gerakan Islah Islamiah di Timur Tengah
Golongan
kesedaran Melayu yang muncul pada awal abad ke-20 dipelopori oleh golongan yang
menganjurkan gerakan Islah Islamiah. Gerakan Islah Islamiah yang berlaku di
Tanah Melayu pada tahun 1906 melalui penerbitan
majalah Al-Imam telah diilhamkan oleh Gerakan Islah Islamiah dari Timur Tengah.
Pada ketika itu juga, hubungan antara
Tanah Melayu dengan Timur Tengah memang erat. Ramai orang Melayu yang
menunaikan fardu haji dan menghantar anak mereka melanjutkan pengajian agama di
Makkah selepas mereka tamat pengajian pondok.
Gerakan
Islah Islamiah memperjuangkan:
- Konsep Pan-Islamisme, iaitu satu gerakan menyatukan semua umat Islam di seluruh dunia dalam penentangan mereka terhadap peluasan kuasa Barat.
- Membebaskan agama Islam daripada kepercayaan kuno yang tidak mengikut lunas-lunas agama Islam sebenar.
- Mendesak supaya umat Islam supaya kembali kepada ajaran al-Quran dan Hadis.
- Agama Islam dalam bentuk yang asli dan murni sebagai jalan penyelesaian kepada masalah politik dan sosial moden.
- Agama Islam sebagai alat kemajuan bagi umat Islam.
2.
Gerakan Pan-Islamisme
Gerakan
ini adalah untuk mendorong semua dunia
Islam bersatu di bawah naungan empayar Uthmaniyah untuk menyekat perluasan
kuasa Barat. Gerakan ini telah mempengaruhi orang Islam di Tanah Melayu oleh
negara Turki yang melancarkan perang
Jihad terhadap kuasa Berikat semasa
Perang Dunia Pertama (1914-1918). Di Singapura,
Kassim Ismail Mansur dan Nur Alam Syah
telah berusaha menyebarkan syiar Islam dalam kalangan masyarakat Islam pada
tahun 1915. Mereka telah menginisiatifkan Dahagi
Singapura (1915) dengan memberi dorongan kepada askar sepoi India yang
beragama Islam di Singapura supaya menentang British dengan memberi alasan
bahawa Turki dan Jerman pasti akan menang dalam Perang Dunia Pertama.
3.
Gerakan Turki Muda
Pada
awal abad ke-20, gerakan perkembangan ini memberi kesan penting kepada orang
Arab berlaku di Turki. Antara tujuan gerakan ini ialah:
- Mendesak supaya diadakan pembaharuan dalam bidang pentadbiran dan ketenteraan.
- Memperjuangankan konsep satu bangsa, satu bahasa, dan satu negara.
- Membangkitkan semangat nasionalisme di negara Turki.
- Menyebarkan Gerakan Pan-Islamisme dalam menentang Barat.
- Menitikberatkan kepentingan agama Islam.
- Menguasai semula ekonomi negara daripada orang Yahudi.
Gerakan
Turki Muda di telah mempengaruhi golongan intelektual di Tanah Melayu yang
menganggapnya sebagai satu gerakan
nasionalisme Islam yang berjaya mengatasi kelemahan dan kemunduran rakyat Turki.
Di Tanah Melayu, pengaruh Gerakan Turki Muda ini tersebar dalam bidang politik
pada tahun 1930-an.
4.
Pengaruh dari Indonesia
Parti Nasional Indonesia
ditubuhkan pada tahun 1927 oleh Soekarno
telah mempengaruhi golongan nasionalisme Tanah Melayu. Pelajar-pelajar MPSI
sangat terpengaruh dengan ideologi dan perjuangan PNI, iaitu perjuangan antipenjajahan. Semasa penubuhan PNI, ramai dari
kumpulan ini menyertainya sebagai ahli-ahli seberang laut. Ibrahim Yaakob salah satu pelajar MPSI, ingin menubuhkan kesatuan
politik dengan Indonesia dalam satu gabungan yang dikenali sebagai Melayu Raya atau Indonesia Raya.
Ibrahim Yaakob berhubung rapat dengan Soekarno dalam perjuangan kemerdekaan dan mengamalkan dasar tidak bekerjasama dengan
pihak British.
5.
Perang Rusia-Jepun (1904-1905)
Jepun
yang merupakan sebuah negara Asia yang kecil yang telah mengalahkan tentera
Rusia, telah memberi semangat kepada golongan nasionalis di Tanah Melayu untuk
mencabar British. Kejayaan Jepun ini
menggemparkan negara-negara Asia dan melemahkan kepercayaan mereka bahawa kuasa
Barat tidak boleh dikalahkan, padahal
kuasa Barat tidaklah sekuat seperti yang disangka. Kejayaan Jepun juga
telah membuktikan bahawa sebuah negara Asia boleh menjadi kuat melalui perkembangan pendidikan dan teknologi
moden.
6.
Pengaruh dari Negara Lain
a)
India
Dua gerakan telah muncul
di India, iaitu gerakan yang dipimpin oleh
Mahatma Gandhi dan Gerakan Khilafah yang dipimpin oleh Muhamad dan Shaukat Ali.
Mahatma Gandhi telah memimpin Kongres Kebangsaan India untuk menuntut
kemerdekaan daripada British. Pada tahun 1921, Khawaja Kamaludin menubuhkan Ajumani Islam di Singapura yang
disokong oleh orang Melayu. Sikap anti kolonial rakyat India menyebabkan mereka
menubuhkan persatuan-persatuan di Tanah Melayu menentang British. Pada tahun
1937, Pandit Jawaharlal Nehru, pemimpin Parti Kongres India menyampaikan ucapan
kepada orang India di Kuala Kangsar semasa beliau melawat Tanah Melayu.
b)
China
Perkembangan di China
telah mempengaruhi kesedaran kebangsaan di Tanah Melayu. Pada tahun 1911, Dr Sun Yat Sen, pemimpin utama Revolusi
China berjaya menggulingkan kerajaan Manchu. Kejayaan ini telah membangkitkan
kesedaran rakyat Tanah Melayu untuk menentang British. Gerakan 4 Mei 1919 di China juga memberi kesan kepada orang Cina di
Tanah Melayu. Mereka telah membentuk pertubuhan untuk memberi bantuan kewangan
demi menjayakan gerakan tersebut. Gerakan ini secara tidak langsung memberi
perangsang kepada orang Cina menentang British di Tanah Melayu.
c)
Filipina
Gerakan Kesedaran
Kebangsaan Filipina telah dimulakan oleh Jose
Rizal yang memimpin Liga Filipina untuk menentang penjajahan Sepanyol. Jose
Rizal mendapat sokongan kuat daripada golongan pertengahan yang berpendidikan
Barat. Mereka menuntut agar Filipina dijadikan wilayah Sepanyol dan bangsa
Filipina diberi hak yang sama dengan bangsa Sepanyol. Melalui gerakan ini telah
memberi kesedaran kepada penduduuk di Tanah Melayu untuk bangkit dari terus
dikuasai oleh kuasa asing.
Kesimpulan
Kesimpulannya,
faktor-faktor ini mempunyai peranan yang tersendiri dalam membangkitkan
semangat nasionalisme penduduk Tanah Melayu. Contohnya ialah pengaruh agama
Islam, peranan bahasa dan kesusasteraan, pengaruh kewartawanan, peranan
pendidikan, dan peranan golongan intelektual. Selain itu, peranan pengaruh luar
merupakan faktor penting kebangkitan nasionalisme Melayu. Akibatnya, timbul
persatuan Melayu pada tahap-tahap berlainan. Kemudiannya, Kongres Melayu Se
Malaya diadakan pada 9 Ogos 1939 bertujuan memupuk perpaduan di kalangan orang
Melayu.
Comments
Post a Comment